Descriere
Sfetcu, Nicolae (2023), Cunoașterea științifică – Metodologii, Cunoașterea Științifică, 2:2, 3-26, DOI: 10.58679/CS96835, https://www.cunoasterea.ro/cunoasterea-stiintifica-metodologii/
Scientific knowledge – Methodologies
Abstract
Socrates practiced dialectic to obtain knowledge, through the method of oral dialogue, what he called the art of „birth of souls”. For Plato, dialectic was a type of knowledge with an ontological and metaphysical role, which is reached by confronting several positions in order to overcome opinion (doxa), a movement from the world of appearances (or the „sensible”) to intellectual knowledge (or the „intelligible”) to the first principles.
For a description, statement, or assertion to be knowledge, it has to be a belief, be true, and be justified. A statement of faith is an expression of belief in someone or something. Belief must be true to be knowledge. The definition of knowledge as justified true belief was widely accepted until 1960, when the American philosopher Edmund Gettier provoked major widespread discussion. Scientific knowledge is based on the collection of observable and measurable evidence subject to specific principles of reasoning and experimentation.
Despite criticisms of Karl Popper’s theory of falsifiability for the demarcation between science and non-science, mainly pseudoscience, this criterion is still very useful, and perfectly valid after its refinement by Popper and his followers. Imre Lakatos’ methodology of scientific research programs is a radical revision of Popper’s criterion of demarcation between science and non-science, leading to a new theory of scientific knowledge.
In the paper I present my proposal to extend Lakatos’ methodology with two new terms, bifurcated programs and unifying programs, with their specific characteristics.
Keywords: knowledge, scientific knowledge, logics, falsifiability, Karl Popper, methodologies, Imre Lakatos, dialectics, Plato
Rezumat
Socrate a practicat dialectica pentru obținerea cunoașterii, prin metoda dialogului oral, ceea ce el numea arta „nașterii sufletelor”. La Platon, dialectica era un tip de cunoaștere cu rol ontologic și metafizic, la care se ajunge prin confruntarea mai multor poziții pentru a depăși opinia (doxa), o deplasare din lumea aparențelor (sau a „sensibilului”) către cunoașterea intelectuală (sau „inteligibilul”) până la primele principii.
Pentru ca o descriere, declarație sau afirmație să fie cunoaștere, trebuie ca aceasta să fie o credință, să fie adevărată, și să fie justificată. O declarație de credință este o expresie a credinței în cineva sau ceva. Credința trebuie să fie adevărată pentru a fi cunoaștere. Definiția cunoașterii ca o credință adevărată justificată a fost acceptată pe scară largă până în 1960, când filosoful american Edmund Gettier a provocat discuții majore pe scară largă. Cunoașterea științifică se bazează pe colectarea probelor observabile și măsurabile supuse unor principii specifice de raționament și de experimentare.
În ciuda criticilor teoriei falsificabilității propuse de Karl Popper pentru demarcarea între știință și ne-știință, în principal pseudoștiință, acest criteriu este încă foarte util, și perfect valabil după perfecționarea lui de către Popper și adepții lui.
Metodologia programelor de cercetare științifică a lui Imre Lakatos este o revizuire radicală a criteriului de demarcație al lui Popper între știință și neștiință, conducând la o teorie nouă a cunoașterii științifice.
În lucrare prezint propunerea mea de extindere a metodologiei lui Lakatos cu doi noi termeni, programe bifurcate și programe unificatoare, cu caracteristicile lor specifice.
Cuvinte cheie: cunoașterea, cunoașterea științifică, logica, falsificabilitatea, Karl Popper, metodologii, Imre Lakatos, dialectica, Platon
CUNOAȘTEREA ȘTIINȚIFICĂ, Volumul 2, Numărul 2, Iunie 2023, pp. 3-26
ISSN 2821 – 8086, ISSN – L 2821 – 8086, DOI: 10.58679/CS96835
URL: https://www.cunoasterea.ro/cunoasterea-stiintifica-metodologii/
© 2023 Nicolae Sfetcu. Responsabilitatea conținutului, interpretărilor și opiniilor exprimate revine exclusiv autorilor.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.