Minea, Valentina-Andrada (2023), Portretul biblic al unicornilor și paranoia fără fundamente privind seria „My Little Pony”, Cunoașterea Științifică, 2:3, 107-120, https://www.cunoasterea.ro/portretul-biblic-al-unicornilor-si-paranoia-fara-fundamente-privind-seria-my-little-pony/
The Biblical Portrayal of the Unicorns and the Baseless Paranoia Regarding the Series „My Little Pony”
Abstract
This millennium is increasingly relativizing religion. Thus, there are now religions based on films (The Jedi Church) and books (Terasem). It appears that even cartoons are now suspected of having a religious nature. This study questions the existence of a religion based on the animated series „My Little Pony” and whether the series is satanic because it promotes unicorns, which some Christian parents view as demonic incarnations in the Bible. Although it addresses an exotic topic, it responds to a contemporary issue that influences how Christians function in society, thereby preventing unjustified radicalization. Does this show’s fandom really have the required characteristics to be a religion? And if it would, are the characters really demonic? How are unicorns actually depicted within the Bible?
Keywords: My Little Pony, cartoon, religion, Bible texts analysis, unicorns
Rezumat
Acest mileniu relativizează tot mai mult religia. Astfel, acum există religii bazate pe filme (The Jedi Church) și cărți (Terasem). Se pare că chiar și desenele animate sunt acum suspectate de a avea un caracter religios. Acest studiu pune la îndoială existența unei religii bazată pe seria de animație „My Little Pony” și dacă serialul este satanic pentru că promovează unicornii, pe care unii părinți creștini îi consideră încarnări demonice în Biblie. Deși abordează un subiect exotic, răspunde unei probleme contemporane care influențează modul în care funcționează creștinii în societate, prevenind astfel radicalizarea nejustificată. Are fandom-ul acestui spectacol într-adevăr caracteristicile necesare pentru a fi o religie? Și dacă ar fi așa, sunt personajele cu adevărat demonice? Cum sunt reprezentați de fapt unicornii în Biblie?
Cuvinte cheie: My Little Pony, desene animate, religie, analize texte biblice, unicorni
CUNOAȘTEREA ȘTIINȚIFICĂ, Volumul 2, Numărul 3, Septembrie 2023, pp. 107-120
ISSN 2821 – 8086, ISSN – L 2821 – 8086
URL: https://www.cunoasterea.ro/portretul-biblic-al-unicornilor-si-paranoia-fara-fundamente-privind-seria-my-little-pony/
© 2023 Valentina-Andrada Minea. Responsabilitatea conținutului, interpretărilor și opiniilor exprimate revine exclusiv autorilor.
Portretul biblic al unicornilor și paranoia fără fundamente privind seria „My Little Pony”
Valentina-Andrada Minea[1]
valentina.andrada.minea@gmail.com
[1] PhD Candidate, Doctoral School of Theology and Religious Studies, University of Bucharest
Introducere
Dacă rolul primordial al religiei era acela de a ajuta oamenii în vederea vieții viitoare, apoi dobândind rolul de a ajuta la buna rânduire a societăților și, desigur, de a veghea viața în tot ansamblul ei (vindecare, hrană etc.), acum care este rolul ei?
Blaga spune că „religia circumscrie, în oricare din variantele ei, capacitatea de autototalizare sau autodepășire a ființei umane în corelație ideală cu toată existența, dar mai ales în corelație ideală cu ultimele elemente sau coordonate ale misterului existențial în genere, pe care omul și le revelează sau și le socotește revelate prin plăsmuiri de natura stilistică”[1]. Vedem deci că în sec al XX-lea se remarcă accentul pus în ultimele milenii pe dorința omului de a își depăși condiția actuală spre a fi în armonie deplină cu restul creației și în special cu Sursa Creației. De la perioada de acum 80.000 de ani, când omul era fascinat de faptul că există ceva după ce moare, de când omul de după cădere s-a asigurat de existența energiei, și a sufletului nemuritor, până acum, lucrurile au devenit tot mai profunde în privința nevoilor pe care trebuie să le satisfacă religia. Adeverind nostalgia începuturilor, oamenii de azi adepți ai noilor curente religioase vor să se reîntoarcă la șamanism, de exemplu, din care actualele religii au inculturat foarte multe elemente, ele fiind naturale omului (astfel încât nostalgia începuturilor umane poate fi satisfăcută printr-o mai deplină aprofundare a creștinismului, de exemplu), lucru ce speră să îi ajute să își înțeleagă menirea. Dar astăzi nevoile omului și ale societății de azi diferă contextual, așa că revine actualelor religii datoria să satisfacă aceste nevoi în forma în care ele apar acum.
Ce potențial au religiile apărute în mileniul al treilea să satisfacă nevoile spirituale ale oamenilor?
Problema principală cu Noile Mișcări Religioase (NMR) este că dacă libertatea vine când recunoaștem puterea credinței[2], atunci în ce măsură se pot simți liberi oamenii care nu au cu adevărat ceva veritabil în care să creadă?! Unul dintre motivele pentru care oamenii moderni aderă la o religie este dobândirea libertății, a eliberării, veșnice sau chiar și de aici de pe pământ – eliberarea de stările anxioase. Până și unii medici sau biologi au început să acorde o deosebită apreciere religiei propunând moduri de a o integra: „Studiul religiei este o parte esențială a disciplinelor umaniste. Cu toate acestea, ar trebui să fie studiată ca un element al naturii umane și al evoluției sale”[3]. „În esență, trebuie să explorăm și mai profund motivul pentru care există omul și de ce nimic cât de cât asemănător cu noi nu a mai existat pe pământ. Graalul pe care trebuie să îl căutăm este natura conștiinței și originea ei. La fel de fundamentală este originea și proliferarea vieții în totalitatea ei”[4].
Cu toate acestea, NMR apărute în acest mileniu, spre deosebire de cele UFO care apăreau în anii `60 – `80, nu par să țină cont nici de biologie, nici de trebuințele umane fundamentale. Ele doar caută moduri de a crea instituții scutite de taxe, în unele cazuri, sau de a parodia religiile mari.
Am putea considera, așa cum declara Eliade, că omul în sine este religios. Acest lucru încearcă să dovedească și biologii, și etologii, când încearcă să motiveze homeostatic comportamentul religios. Dacă Adam și Eva după cădere știau că trebuie să restabilească legătura cu Dumnezeu, pentru a fi capabili să stăpânească Universul, probabil că din prima clipă ei și urmașii lor s-au rugat, într-o forma cel puțin personală, în momente intense din viața lor. În acest sens, filosofii darwiniști consideră că frica este baza apariției religiei și a tuturor fenomenelor culturale importante. Asemenea și alte emoții puternice. În altă sferă avem freudienii care consideră că baza religiei este complexul lui Oedip (ceea ce ar explica oarecum, spun ei, de ce creștinii practicanți sunt majoritar femei. Totuși și în religiile care cinstesc drept zeitate supremă un principiu feminin, tot femeile sunt majoritar practicante. Deci acest mod freudian de a îl face pe Dumnezeu să pară un manipulator narcisist, nu este validă nici măcar rațional). În altă sferă de idei, biologii și psihologii încearcă să arate faptul că în creierul omului, când practică un comportament religios, cel mai adesea el are rol de „coping mechanism”. Însă nu putem considera religie orice lucru care ne rupe de realitate, chiar dacă servește, uneori, drept un mecanism de coping necesar, așa cum face și desenul animat My Little Pony. De asemenea, acest desen nu poate oferi siguranță emoțională oamenilor asemenea și celelalte elemente menționate anterior sunt excluse.
Înainte, religiile aveau o sobrietate și o sacralitate aparte, pe care oamenii o respectau și care îi ajutau pe oameni. De asemenea, religiile aveau un rol mai important în conturarea societăților. Religiile încă sunt influente pe acest plan, vedem chiar și prin lucruri simple precum faptul că prima zi a săptămânii e duminica în majoritatea spațiilor creștine precum SUA sau Rusia. De când s-a grăbit ritmul vieții, pare că oamenii nu mai sunt ajutați suficient de religiile lor. Pare că nu mai sunt mulțumiți de nimic, par dezorientați și continuă să își creeze public fiecare, forma lor religioasă cât mai potrivită. Acest dinamism religios nu este neapărat cel mai bun, pentru că oamenii își întemeiază religii și fără a știi că ceea ce vor ei, există deja la o altă religie. Religiile care apar acum, în special după anul 2000, sunt chiar blasfematoare, de la scientologii care se exorcizează cu voltmetrul, până la biserica monstrului de spaghete.
My Little Pony, religia, și paranoia părinților creștini
Într-o revistă indexată în Web of Science, emisiunea animată My Little Pony a fost declarată religie[5] cu membri atât printre copii, dar mai ales printre adulți. În sine, acest cult nu este recunoscut oficial ca o religie (încă), dar calitățile sale care depășesc însușirile unui simplu fandom sunt evidențiate de diverse studii științifice sau articole de blog. Acest lucru a dus la răspândirea unei temeri despre acest desen animat. Dar ea exista deja și era discutată în special pe forumurile părinților creștini din cauza cunoașterii insuficiente a textelor biblice. O parte dintre aceste postări au fost șterse la scurt timp după, însă au rămas câteva postări ale copiilor speriați, acum deveniți mari, care își manifestă tristețea față de lipsa de înțelegere a părinților lor[6]
În rândul părinților creștini ai căror copiii sunt fani ai acestui serial, s-a instaurat paranoia în ultimii ani, în urma unor zvonuri conform cărora această emisiune este satanistă. Mulți părinți au refuzat să își mai lase copii să privească emisiunea sau să se joace cu unicornii de pluș făcuți după personajele ei. Comunitatea habotnică ce s-a pronunțat în mediul online contra unicornilor, demonizându-i pe nedrept, a făcut comunitatea adultă de fani My Little Pony să își contureze identitatea mai aproape de a deveni o religie. Aceste atitudini neprofesionale trebuie evitate.
Ceea ce numim satanism, The Satanic Temple, este o instituție oficială. Nu ne pronunțăm în privința măsurii în care îndeplinește caracteristicile necesare pentru a fi considerată religie, întrucât nu am cercetat acest lucru. Însă religiozitatea e concretizată de cinci dimensiuni: experențială, ritualistică, ideologică, intelectuală și a efectelor sociale[7]. My Little Pony nu satisface decât cel mult, dimensiunea experențială ca liniștire, nu ca revelație a sacrului. Deci nici măcar la nivel de satisfacere a nevilor care sunt considerate generatoare de sentiment religios nu putem considera My Little Pony o religie. Nici nu își propune să fie una și nu a prezentat nicio legătură directă cu Biserica Satanistă. Astfel, și dacă ar conține elemente satanice, nu ar avea nicio influență relevantă asupra spectatorilor, neintrigând la fumarea de secte, însă nu este cazul nici măcar să menționăm o astfel de posibilitate. Întrucât, analizând profilul inorogilor din Biblie, vom descoperi faptul că nu este niciun motiv de îngrijorare portretizarea lor în cheie pozitivă într-un serial de animație.
Toata situația a început de la o interpretare nefondată a unui scurt pasaj din psalmul 21: „Izbăvește-mi sufletul de sabie/ și din gheara câinelui viața mea;/ mântuiește-mă din gura leului/ și înjosirea mea din coarnele inorogilor” (Sfânta Scriptură, Versiunea Anania). În Biblia sinodală nu există cuvântul inorog în acest pasaj; este înlocuit cu taur, mai mulți specialiști din domeniu spunând că este vorba despre coarnele taurilor, nu despre unicorn „μονόκερος”, cea din urmă fiind o traducere greșită a Septuagintei (LXX). Problema încă persistă, fiind întreținută de multe traduceri în engleză ce conțin referire la unicorni.
O analiză comparativă a tuturor pasajelor biblice care menționează unicorni
LXX, într-adevăr, folosește în Ps. 21,22 μονοκερώτων, unicorn: „σῶσόν με ἐκ στόματος λέοντος καὶ ἀπὸ κεράτων μονοκερώτων τὴν ταπείνωσίν μου”[8]. Vulgata folosește același termen: „Salva me ex ore leonis, et a cornibus unicornium humilitatem meam”[9].
Cu toate acestea, în psalmul 91,10, din Biblia Sinodală este menționat inorogul drept un animal demn de apreciat: „şi se va înălţa puterea mea ca a inorogului şi bătrâneţile mele unse din belşug”. Versiunea Anania spune: „Iar fruntea mea se va înălța ca aceea a inorogului și bătrânețile mele se vor întări cu untdelemn bogat”.
LXX (Ps.91,11): ”καὶ ὑψωθήσεται ὡς μονοκέρωτος τὸ κέρας μου καὶ τὸ γῆράς μου ἐν ἐλαίῳ πίονι”[10];
În Vulgata, Ps. 91, 11 scrie: „Et exaltabitur sicut unicornis cornu meum, et senectus mea in misericordia uberi”[11].
Vedem deci că și aici apar inorogii, deși sunt traduși ca îngeri în multe alte variante ale Bibliei.
Dacă în Biblia Sinodală inorogul apare o singură dată, în versiunea Anania cuvântul inorog apare în 8 versete (cele 2 menționate mai sus și):
– Numeri 23,22:
Anania: „Dumnezeu Care l-a scos din Egipt îi este lui precum cornul inorogului”;
LXX: „Θεὸς ὁ ἐξαγαγὼν αὐτοὺς ἐξ Αἰγύπτου· ὡς δόξα μονοκέρωτος αὐτῷ”[12];
Vulgata: „Deus eduxit eum de Aegypto cuius fortitudo similis est rinocerotis”[13]. Dacă în LXX e scris unicorn, în Vulgata el devine rinocer.
-Numeri 24,8:
Anania: „Dumnezeu l-a scos din Egipt, fi-va slava lui precum a inorogului”;
LXX: „Θεὸς ὡδήγησεν αὐτὸν ἐξ Αἰγύπτου, ὡς δόξα μονοκέρωτος αὐτῷ· ἔδεται ἔθνη ἐχθρῶν αὐτοῦ καὶ τὰ πάχη αὐτῶν ἐκμυελιεῖ καὶ ταῖς βολίσιν αὐτοῦ κατατοξεύσει ἐχθρόν·”[14];
Vulgata: „Deus eduxit illum de Aegypto cuius fortitudo similis est rinocerotis devorabunt gentes hostes illius ossaque eorum confringent et perforabunt sagittis”
– Dt. 33,17:
Anania: „Cel întâi-născut al taurului, lui fie-i frumusețea; și coarnele inorogului, coarnele lui – cu ele va împunge neamurile pân’la marginea pământului. Acestea sunt zecile de mii ale lui Efraim, acestea sunt miile lui Manase“;
LXX: „πρωτότοκος ταύρου τὸ κάλλος αὐτοῦ, κέρατα μονοκέρωτος τὰ κέρατα αὐτοῦ· ἐν αὐτοῖς ἔθνη κερατιεῖ ἅμα ἕως ἀπ᾿ ἄκρου γῆς. αὗται μυριάδες ᾿Εφραΐμ, καὶ αὗται χιλιάδες Μανασσῆ”[15];
Vulgata: „Quasi primogeniti tauri pulchritudo ejus, cornua rhinocerotis cornua illius: in ipsis ventilabit gentes usque ad terminos terrae. Hae sunt multitudines Ephraim: et haec millia Manasse”[16];
– Iov 39,9:
Anania: „Tu crezi că inorogul va vrea să-ți fie slugă sau să-și petreacă noaptea dormind la ieslea ta?” ;
LXX: „βουλήσεται δέ σοι μονόκερως δουλεῦσαι ἢ κοιμηθῆναι ἐπὶ φάτνης σου”[17];
Vulgata: „Numquid volet rhinoceros servire tibi, aut morabitur ad praesepe tuum?[18]
– Ps. 28,6:
Anania: „El ii va marunti ca pe juncul Libanului, iar cel iubit, ca puiul inorogilor”;
LXX: „καὶ λεπτυνεῖ αὐτὰς ὡς τὸν μόσχον τὸν Λίβανον, καὶ ὁ ἠγαπημένος ὡς υἱὸς μονοκερώτων”[19].
Vulgata: „et comminuet eas, tamquam vitulum Libani, et dilectus quemadmodum filius unicornium”[20].
– Ps. 77,69:
Anania: „Și Și-a zidit locașul Său cel sfânt ca pe al unui inorog, în veac l-a întemeiat pe pământ”;
LXX: „καὶ ᾠκοδόμησεν ὡς μονοκέρωτος τὸ ἁγίασμα αὐτοῦ, ἐν τῇ γῇ ἐθεμελίωσεν αὐτὴν εἰς τὸν αἰῶνα”[21].
Vulgata: „Et aedificavit sicut unicornium sanctificium suum, in terra quam fundavit in saecula”[22].
În toate situațiile de mai sus în care apare referință la unicorni, Textul Masoretic folosește ramim, ראמים [23] sau רְאֵם la singular. Aceste termen se poate referi la o categorie largă de animale care au coarne, de la bovine până la specii de antilope. Deci nici folosirea acestui termen nu exclude clar existența unicornilor în aceste pasaje.
Cartea profetului Daniel, capitolul 8, versetele 8-11, de asemenea sugerează existența unei creaturi cu un singur corn, a cărei puteri maiestoase o expune într-o notă pozitivă (Pasajul apare în toate versiunile Bibliei):
„4. Am văzut berbecul lovind cu coarnele la apus, la miazănoapte şi la miazăzi şi nici o fiară nu-i putea sta împotrivă şi nimeni nu scăpa de asuprirea lui. El făcea ce voia şi creştea. / 5. Şi m-am uitat cu luare aminte şi iată un ţap venea de la apus pe deasupra feţei pământului, fără ca să-l atingă. Şi ţapul avea un corn între ochi, care corn se putea zări. / 6. şi a venit până la berbecul cel cu două coarne pe care l-am văzut stând în faţa fluviului şi s-a năpustit spre el cu toată tăria puterii lui. / 7. Şi l-am văzut cum s-a apropiat de berbec, s-a întărâtat împotriva lui şi a lovit berbecul şi i-a sfărâmat cele două coarne, iar berbecul nu mai avea putere să i se împotrivească; şi l-a aruncat la pământ şi 1-a călcat în picioare şi nimeni n-a scăpat pe berbec. / 8. Şi ţapul a crescut foarte şi când a ajuns puternic, cornul cel mare s-a sfărâmat şi am zărit patru coarne crescând în locul lor, spre cele patru vânturi ale cerului. / 9. Şi din unul dintre ele a ieşit un corn mic, care a crescut afară din cale, către miazăzi, către răsărit şi către ţara strălucirii. / 10. Şi el s-a înălţat până către oştirea cerească şi a doborât la pământ din oştire şi din stele şi le-a călcat în picioare. / 11. Şi a mai crescut până la mai-marele oştirii şi i-a luat jertfa de fiecare zi şi i-a răsturnat locul templului său”[24].
Aceeași idee care prezintă un animal cu un singur corn se regăsește și în versiunea Vulgatei:
„5. Et ego intelligebam: ecce autem hircus caprarum veniebat ab Occidente super faciem totius terrae, et non tangebat terram: porro hircus habebat cornu insigne inter oculos suos. 6. Et venit usque ad arietem illum cornutum, quem videram stantem ante portam, et cucurrit ad eum in impetu fortitudinis suae. 7. Cumque appropinquasset prope arietem, efferatus est in eum, et percussit arietem: et comminuit duo cornua eius, et non poterat aries resistere ei: cumque eum misisset in terram, conculcavit, et nemo quibat liberare arietem de manu eius. 8. Hircus autem caprarum magnus factus est nimis: cumque crevisset, fractum est cornu magnum, et orta sunt quattour cornua subter illud per quattuor ventos caeli. 9. De uno autem ex eis egressum est cornu unum modicum: et factum est grande contra Meridiem, et contra Orientem, et contra fortitudinem. 10. Et magnificatum est usque ad fortitudinem caeli: et deiecit de fortitudine, et de stellis, et conculcavit eas. 11. Et usque ad principem fortitudinis magnificatum est: et ab eo tulit iuge sacrificium, et deiecit locum sanctificationis eius”[25].
Preliminary conclusions
După cum putem vedea, Septuaginta, folosește mereu termenul „unicorn”. În Vulgata, acest cuvânt este păstrat uneori ca unicorn, iar alteori devine rinocer. În limba română (ca și în multe versiuni englezești mai recente) biblia sinodală l-a transformat în taur, cu excepția pasajului din psalmul 91, doar versiunea ÎPS Anania păstrând toate referirile la inorogi, intacte. Catolicii au tradus în mare parte folosind rinocer. Alte traduceri în engleză folosesc wild-ox/ buffalo/ bull/oryx, animale foarte diferite între ele, totul pornind de la termenul ebraic רְאֵם. Alte traduceri folosesc unicorn/ vnycorn, ceea ce este în concordanță cu Septuaginta[26].
Multe versiuni ale Bibliei în limba engleză folosesc „unicorn”, printre care vechea WYC (Wycliffe Bible Version) ce este poate mai veche decât textul masoretic în uz azi sau versiunea King Jamaes, care este considerată drept cea mai corectă traducere a Bibliei în limba engleză.
Sfântul Atanasie cel Mare vorbește de unicorni spunând că proorocii sunt asemenea lor[27]. De asemenea, el spune că acel corn unic al unicornului reprezintă Unicitatea lui Dumnezeu sau Împărăția divină[28]. Asemenea și alți sfinți folosesc acest termen, în special în comentariile la psalmi. Deși adesea cuvântul inorog e tradus prin rinocer sau bovină, termenul Septuagintei face referire clară la un animal cu un singur corn și este un animal ce simbolizează puterea superemă, libertatea, speranța. Uneori este folosit chiar și în profețiile hristice alte Vechiului Testament.
Conclusion
Așadar, în niciun caz nu putem considera unicornul un animal satanic, și nu trebuie să interzicem copiilor să se joace cu unicorni sau să privească serialul My Little Pony (care este doar un serial de desene animate, nu o religie) din cauza unei interpretări greșite, bigote, a unui cuvânt din Biblie. Doar dacă emisiunea ar susține învățături sau simboluri clar nepotrivite cu învățătura creștină, ar trebui să îndrumăm copiii către alte desene animate. Chiar și așa, acest lucru ar trebui făcut având conștiința că unicornii de jucărie nu pot face niciun rău copiilor; sunt parte din universul fantezist al copiilor, univers care le dezvoltă imaginația și sentimentul sacrului, deci care trebuie protejat. Dacă inorogul există în Biblie, acesta este animal apreciat, simbol divin, aducător de speranță.
Referințe
[1] Lucian Blaga, Trilogia valorilor, Humanitas, București, 2019, p. 358.
[2] Bruce Lipton, Biologia credinței: eliberarea puterii conștiinței, a materiei și a miracolelor, traducere de Ana-Maria Datcu, aniversară de 10 ani, For You, București, 2017, p. 208.
[3] Edward Wilson, Originile creativității umane, traducere de Elena Drăgușin-Richard, Humanitas, București, 2019, p. 165.
[4] Ibidem, p. 166.
[5] Andrew Crome, „Religion and the Pathologization of Fandom: Religion, Reason, and Controversy in My Little Pony Fandom”, The Journal of Religion and Popular Culture, vol. 27, nr. 2, iunie 2015.
[6] Fairycoreee, „Are Unicorns satanic/evil?”, Reddit, https://www.reddit.com/r/Christianity/comments/vawgae/are_unicorns_satanicevil/, data accesării 4 martie 2023.
[7] Mihai Coman, Mass-media, religie, spațiu public, Polirom, Iași, 2020, p. 32.
[8] „Ψαλμὸς 21”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/psalms/-/asset_publisher/TKUcY6iZbwnU/content/psalmos-21?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fpsalms%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_keywords%3D%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_cur%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[9] „Vulgate – Psalmi 21”, Bible Gateway, p. 21, https://www.biblegateway.com/passage/?search=psalmi+21&version=VULGATE, data accesării 9 iunie 2021.
[10] „Ψαλμὸς 91”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/psalms/-/asset_publisher/TKUcY6iZbwnU/content/psalmos-91?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fpsalms%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_keywords%3D%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_cur%3D5%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[11] „Biblia Sacra Vulgata, Psalmi 91”, Bible Gateway, https://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalmi%2091&version=VULGATE, data accesării 8 iunie 2021.
[12] „Ἀριθμοί – Κεφάλαιο 23”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/numbers/-/asset_publisher/mdccBpZ7NdhQ/content/arithmoi-kephalaio–1?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fnumbers%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_keywords%3D%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_cur%3D2%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[13] „The Latin Vulgate Old Testament Bible, Numeri 23”, Vulgate.org, https://vulgate.org/ot/numbers_23.htm, data accesării 9 iunie 2021.
[14] „Ἀριθμοί – Κεφάλαιο 24”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/numbers/-/asset_publisher/mdccBpZ7NdhQ/content/arithmoi-kephalaio-24?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fnumbers%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_keywords%3D%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_cur%3D2%26_101_INSTANCE_mdccBpZ7NdhQ_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[15] „Δευτερονόμιον – Κεφάλαιο 33”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/deuteronomy/-/asset_publisher/TKUcY6iZbwnU/content/deuteronomion-kephalaio-33?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fdeuteronomy%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_keywords%3D%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_cur%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[16] „Vulgate – Deuteronomium 33”, Bible Gateway, https://www.biblegateway.com/passage/?search=dt+33&version=VULGATE, data accesării 9 iunie 2021.
[17] „Ἰὼβ – Κεφάλαιο 39”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/job/-/asset_publisher/l5tBRlYCzctt/content/iob-kephalaio-39?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fjob%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt_keywords%3D%26_101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt_cur%3D2%26_101_INSTANCE_l5tBRlYCzctt_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[18] „Vulgate – Job 39”, Bible Gateway, https://www.biblegateway.com/passage/?search=job+39&version=VULGATE, data accesării 9 iunie 2021.
[19] „Ψαλμοί 28”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/psalms/-/asset_publisher/TKUcY6iZbwnU/content/psalmos-28?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fpsalms%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_keywords%3D%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_cur%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[20] „Vulgate – Psalmi 28”, Bible Gateway, https://www.biblegateway.com/passage/?search=psalmi+28+&version=VULGATE, data accesării 9 iunie 2021.
[21] „Ψαλμὸς 77”, The Septuagint: LXX, https://www.septuagint.bible/psalms/-/asset_publisher/TKUcY6iZbwnU/content/psalmos-77?inheritRedirect=false&redirect=https%3A%2F%2Fwww.septuagint.bible%2Fpsalms%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D1%26p_p_col_count%3D2%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_keywords%3D%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_delta%3D20%26p_r_p_564233524_resetCur%3Dfalse%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_cur%3D4%26_101_INSTANCE_TKUcY6iZbwnU_andOperator%3Dtrue, data accesării 8 iunie 2021.
[22] „Vulgate – Psalmi 77”, Bible Gateway, https://www.biblegateway.com/passage/?search=psalmi77&version=VULGATE, data accesării 9 iunie 2021.
[23] „Masoretic Text 1524”, Textus Receptus Bibles, http://www.textusreceptusbibles.com/Masoretic/19/29, data accesării 8 iunie 2021.
[24] Biblia sau Sfânta Scriptură, tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod. (2019). EIBMO.
[25] „Daniel 8”, Bible Study Tools Grow deeper in the Word, p. 8, https://www.biblestudytools.com/vul/daniel/8.html, data accesării 8 iunie 2021.
[26] „Parallel”, BibleHub, https://biblehub.com/parallel/numbers/23-22.htm, data accesării 8 iunie 2021.
[27] Sf. Atanasie cel Mare, Tâlcuiri la Psalmi, vol. 31, Traduceri, traducere de Parascheva Enache, Doxologia, Iași, 2021, p. 136.
[28] Ibidem, p. 309.
Lasă un răspuns