Home » Blog » Arhiva » Volumul 3 » Numărul 4 » Castele în Spania

Castele în Spania

Cunoasterea - Descarcă PDFBoreschievici, Bogdan (2024), Castele în Spania, Cunoașterea Științifică, 3:4, 181-198, https://www.cunoasterea.ro/castele-in-spania/

 

Castles in Spain

Abstract

The study aims to present the emergence and development of an international database that manages patent literature from most States of the world. The article traces the conditions of the emergence of this database and the ways in which it was and is being further developed. It is the ESPACENET database initiated and managed by the European Patent Office and where information from the world’s patent literature is collected daily. Today, this database contains more than 15 million page-by-page searchable patent documents. If initially the base started with the year 1920, in recent years, through the efforts of the participating National Offices, the starting year of the content of the base came closer to 1850, the base becoming one of the major sources of documentation in the patent literature. The article attempts to review the history of efforts to complete and develop this database. The second part of the article is a small case study that suggests the possibilities of using the database by those interested in the history of technology as seen through patent literature.

Keywords: castles, Spain, databases, ESPACENET, patents, European Patent Office

Rezumat

Studiul își propune prezentarea apariției și dezvoltării unei baze de date internaționale care administrează literatura de brevet din majoritatea Statelor lumii. Articolul urmărește condițiile apariției acestei baze de date și modalitățile în care ea a fost și este dezvoltată în continuare. Este vorba despre baza de date ESPACENET inițiată și administrată de către Oficiul European de Brevete și în care se adună zilnic informațiile din literatura mondială din domeniul brevetelor. Astăzi, această bază conține mai mult de 15 milioane de documente de brevet consultabile pagină cu pagină. Dacă inițial baza se  începea cu anul 1920, în ultimii ani, prin eforturile Oficiilor naționale participante, anul de început al conținutului bazei s-a apropiat de 1850, baza devenind una dintre sursele majore de documentare din literatura de brevet. Articolul încearcă să treacă În revistă istoricul eforturilor de completare și de dezvoltare al acestei baze. Partea a doua a articolului este un mic studiu de caz care sugerează posibilitățile de utilizare a bazei de cei interesați de istoria tehnicii văzută prin literatura de brevete.

Cuvinte cheie: castele, Spania, baze de date, ESPACENET, brevete, Oficiul European de Brevete

 

CUNOAȘTEREA ȘTIINȚIFICĂ, Volumul 3, Numărul 4, Decembrie 2024, pp. 181-198
ISSN 2821 – 8086, ISSN – L 2821 – 8086
URL: https://www.cunoasterea.ro/castele-in-spania/
© 2024 Bogdan BORESCHIEVICI. Responsabilitatea conținutului, interpretărilor și opiniilor exprimate revine exclusiv autorilor.

 

Castele în Spania

Dr. ing. Bogdan BORESCHIEVICI[1]
bore_ro@yahoo.fr

[1] Comitetul Român pentru Istoria și Filozofia Științei și Tehnicii (CRIFST) din cadrul Academiei Române

 

Introducere

Anii ’90 au adus multe transformări în domeniul protecției proprietății industriale și în particular în domeniul brevetelor pentru invenții.

Sunt cel puțin trei evenimente majore care au determinat aceste transformări.

1, Astfel, în 1985 Oficiul European de Brevete – OEB, a propus utilizarea CDROM ca înlocuitor al hârtiei în schimbul de informații.

Totodată Oficiul European de Brevete a dezvoltat, pentru uz intern, un foarte complex sistem de documentare din literatura de brevet și non-brevet.

  1. Mijlocul anilor 90 va transforma internetul în unul dintre cele mai răspândite mijloace de comunicare și prin tehnologiile folosit, un sistem de comunicare foarte popular.
  2. În fine, Uniunea Europeană lansează strategia de dezvoltare economică bazată pe inovare. În consecință Comisia Europeană se va adresa Oficiului European de Brevete pentru a solicita sprijinul în implementarea acestei strategii.

Oficiul European de Brevete va răspunde publicând în internet o parte din bazele sale interne de date.

Perioada acoperită de aceste informații pornea de la 1920. Anul 1920 era data la care, după război, activitatea de brevetare începea să revină la normalitate.

Baza de date a căpătat numele de ESPACENET,și este alimentată zilnic cu informații provenind de la majoritatea Oficiilor naționale și de la OMPI.

Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale. Documentele de brevet, în format electronic, ajung  la Oficiul European de Brevete care administrează această bază.

Baza conține astăzi peste 15.000.000 de documente de brevet, adică cca. 200.000.000 de pagini,  și crește în continuare.

Accesul  la baza de date  este gratuit. Baza ESPACENET era și este accesibilă din orice punct al planetei în care există acces la internet.

Toate aceste realizări au determinat Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale – OMPI (WIPO), să recomande ca Oficiile naționale să se concentreze asupra colecțiilor naționale de documente de brevet așa încât fiecare colecție națională să fie reprezentată cât mai complet și mai corect în sistemul ESPACENET.

Recomandarea venea și într-o perioadă în care numeroase State europene și nu numai. își reconsiderau istoria națională a științei și tehnicii.

În 1995 am primit acordul conducerii Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci să creez un colectiv de restaurare a vechilor documente de brevet.

Colectivul a fost  format la cursuri ținute la Arhivele Naționale și acreditat pentru restaurarea de documente pe hârtie mai noi de anul 1850.

Era o perioadă în care contactele între oficiile naționale erau foarte frecvente. În cazul nostru, vizitatorilor le erau prezentate și realizările colectivului de restaurare
Mai mult, cu ajutorul directorului bibliotecii din Oradea,  Domnul Mălinaș , s-a reușit o conferință națională a restauratorilor din bibliotecile publice.

Informațiile despre activitatea de restaurare din Oficiul Român au devenit repede cunoscute la nivelul Oficiului European de Brevete care a inițiat organizarea și finanțarea unui proiect de mare anvergură care viza procesul de restaurare al documentelor de brevet , indexarea acestora și stocarea în baza de date ESPACENET.

În cadrul Oficiului român au fost scanate toate documentele de brevet înregistrate în România și existente în Arhivă, din perioada 1906 1975 și acestea au fost transmise către Oficiul European de Brevete.

Primul brevet înregistrat în România era ”Săpătoarea Ștefania” și cei curioși îl pot regăsi în baza de date ESPACENET. Sper sincer ca Oficiul Român să reușească să finalizeze procedurile de indexare a documentelor transmise Oficiului European de Brevete.

Revenind la proiectul Oficiului European de Brevete, prezentarea lui a stârnit un frumos interes din partea Oficiilor naționale.

De comun acord s-a hotărât ca trei oficii, respectiv cel român cel spaniol și cel austriac, să fie instituțiile care să ofere suportul de cunoștințe de care ar avea nevoie și alte Oficii Naționale care doreau să își restaureze documente din colecțiile naționale de documente de brevet.

Nu pot să nu menționez activitatea în domeniul recuperării documentelor vechi de brevet făcută de Oficiul Marii Britanii, de Oficiul francez și de Oficiul maghiar  asta ca să amintesc numai activitatea oficiilor pe care le-am cunoscut o personal.

La scurt timp am primit invitația Oficiului spaniol pentru schimb de experiență.
La acea dată, Oficiul spaniol își avea sediul în cadrul Ministerului Industriilor din Madrid. Colecția lor de brevete precum și arhiva erau amplasate în opt din cele 10 etaje subterane ale instituției

Toate spațiile erau climatizate iar documentele importante din arhive erau plasate suplimentar în spații în care praful avea puține șanse să le deterioreze.

Oficiul spaniol stabilise un acord de colaborare cu facultatea de istorie

Prin acest acord, de toate problemele legate de întreținere arhivei și de exploatarea conținutului ei se ocupa un profesor din cadrul facultății
împreună cu alte cadre didactice și cu studenții facultății. Erau revizuite toate documentele de brevet și nu numai, igienizate și restaurate dacă era cazul, indexate scanate, introduse în bazele de date.

Rezultatul era un număr important de  articole și studii care vizau istoria economică a Spaniei văzută prin literatura de brevet, studii care valorificau informația istorică cu recomandări pentru viața curentă, lucrări ample de Istoria tehnicii în Spania, teze de doctorat, unele susținute de chiar salariații Oficiului.

Am dorit să știm dacă, în baza de date care s-a creat, am putea regăsi brevete pentru invenții ale unor inventatori din România. Surpriza a fost mare: un număr de 42 cereri de brevet provenite din România în perioada 1880 – 1922. Insist pe această dată deoarece abia la 17 ianuarie 1906 este promulgată, de Regele Carol I,  prima lege asupra invențiilor în România.

La circa un an  după  vizita de la Madrid, un coleg de la Oficiul spaniol Gerafdo Penas, impresionat de emoția mea, a cărat o ladă de carton cu copile celor 42 de documentele de brevet românești, până la Geneva unde urma să ne întâlnim în cadrul unor reuniuni internaționale. Lada cântărea 15 kg. Documentele au fost scanate la Oficiul Român și, atât forma electronică cât și cea pe hârtie, au intrat în grija Arhivei.

Munca noastră de restaurare viza şi vizează punerea la dispoziția examinatorilor dar și specialiștilor în istorie generală, istorie economică sau alte segmente ale istoriei, izvoare provenind din literatura de proprietate industrială, literatură adusă într-o stare consultabilă.

Nai jos se regăsește lista conținând numărul de brevet, titlul invenției în limba spaniolă, titlul invenției în limba română, numele inventatorului – inventatorilor, localitatea de reședință la dara depunerii cererii, data cererii.

Câteva observații generale

Toate documentele identificate reprezintă brevete de invenție acordate unor cetățeni ce au avut reședința în localități aflate astăzi pe teritoriul României.

Analizând materialul existent este de remarcat faptul că brevetele identificate acoperă perioada 1886 – 1922. Se cere amintit cititorului neavizat faptul că legea Română din domeniul brevetelor datează din 1906.  Cu alte cuvinte numeroase cereri au fost depuse în Spania de oameni avizați în domeniu, înainte de existența legii . Grosul brevetelor provin din perioada dinaintea Marii Uniri. Și desigur apare legii naționale.

Prima întrebare care se năștea era dacă, în acea perioadă, cetățeni români au brevetat și în alte State.

A doua întrebare era dacă aceste brevete au avut efecte economice sau au contribuit la cunoașterea domeniului tehnic de care se ocupau.

Se cere reamintit faptul că prima tentativă a Regelui Carol I de a promulga o Lege asupra brevetelor pentru invenții datează din 1881. Regele a amânat promulgarea Legii la insistențele industriașilor români.

La 1883 este adoptată Convenția de la Paris asupra brevetelor pentru invenții, dată la care majoritatea Statelor europene aveau deja o Lege națională. Regatul României făcea primii pași în direcția industrializării.

Amplasate pe harta administrativă actuală a României se remarcă existenta cererilor de brevet provenind din toate zonele ţării astfel:

TABEL 1. Repartiția pe localități

ORAS Perioada Nr. brevete
Arad 1894 – 1920 6
Băicoi 1914 1
Bârlad 1893 1
Braşov 1903 1
Bucureşti 1897 – 1914 13
Cluj Napoca 1913 – 1914 2
Galaţi 1889 1
Gurahonţ 1915 1
Iaşi 1886 1
Târgul Mureş 1909 – 1912 3
Oradea 1909 1
Orăştie 1903 1
Piteşti 1897 – 1912 3
Ploieşti 1908 1
Roman 1923 1
Săvârşin 1898 1
Suceava 1913 1
Timişoara 1903 – 1906 3

 

Am reprodus mai jos câteva informații, sper edificatoare, despre aceste documente de brevet.

În tabelele 2 și 3  am publicat  lista conținând numărul de brevet, titlul invenției în limba spaniolă și română, numărul brevetului, numele inventatorului, data depunerii cererii precum și localitatea de reședință a inventatorului.

TABEL 2 Lista cuprinzând titlurile cererilor de brevet depuse în Spania de locuitori ai Țărilor Române în perioada 1886 – 1923

Număr Brevet Titul (SP) Titlul (RO) Inventator ORAS Data Cererii
9257 Una nueva hoja de sierra para hacer chapas de madera propias para ebanisteria Pânză de ferăstrău necesară obşinerii plăcilor din lemn pentru mobilier Mersing, Augusto Galaţi 14.02.1889
20507 Un sistema perfeccionado de agujas de seguridad para las lineas de ferrocarriles Sistem perfecţionat de macaze de securitate pentru calea ferată. Rogozea, Sava Pitesti 09.03.1897
23259 Una tenaza o acoplamiento automatico para transportes funiculares Gheară sau cuplă automată pentru transportul cu funicularul Seidner, Nicolas Savârşin 22.10.1898
22173 Una maquina para fundir caracteres tipograficos Maşină pentru turnarea caracterelor tipografice Meray-Horvat, Charles Arad 09.02.1898
21457 Uno telefono para corriente continua y alterna Telefon pentru curent continuu şi alternativ Kraft, Charles/ Huber, Carl/ Exner, J. Joseph Bucuresti 13.09.1897
15859 Una machina de rotacion continua para estampar las matrices O maşină cu rotatie continuă pentru ştanţarea matriţelor Meray-Horvath, Charles Arad 21.05.1894
5707 Una palenca para indicar si estan o no cargades las armas de fuego de retrocarga Pârghie pentru indicarea stării de încărcare a armelor de foc cu încărcare pe la culasă Flaischlen, G.G. Iaşi 15.02.1886
14137 Un procedimento para esterilizar el agua por medio de un aparato especial Procedeu pentru sterilizarea apei cu ajutorul unui aparat special Babeş, Victor, Babeş, Aurel Bucureşti 30.12.1892
14704 Un nuevo mecanismo de timbre mecanico para llamar o avisar Un nou mecanism cu sunet produs(?)  mecanic pentru chemare sau atenţionare Chiricutia, Constantin Bârlad 15.06.1893
31202 Un sistema de pincel o brocha de nueva construccion Un sistem de pensule sau perii de o construcţie nouă Vojtovits, Louis Braşov 16.02.1903
31698 Un procedimento para obtener mayor grado de pureza respectivamente mayor rendimento de alcohol en las fermentaciones alcoholicas de aquelos procedimentos en que se utiliza la malta Un procedeu pentru obţinerea unui grad mai mare de puritate respectiv a unui mai mare procent de alcool în fermentaţiile alcoolice în cadrul  procedeelor ce utilizează malţul. Somlo, Carl J. Timişoara 06.05.1903
32497 Un motor de viento Motor de vânt Muntean, Aurel de/ Birtler, samuel Orăştie 12.09.1903
36631 Un procedimiento para librar y utilizar una presion util en una camara de presion cualquiera mediante el mecanismo que se describe. Procedeu de eliberare şi utilizare a unei presiuni utile dintr-o cameră de presiune oarecare utilizând mecanismul descris Medveczky, Segismond de Arad 14.08.1905
37493 Un procedimiento para obtener mayor grado de pureza en las fermentaciones alcoholicas de aquelos procedimientos en que se utilice la malta Procedeu de obţinere a unui grad de puritate mai ridicat în fermentaţiile alcoolice în cadrul procedeelor ce utilizează  malţul Somlo, Carl J. Timişoara 10.01.1906
37763 Un procedimiento para obtener mayor grado de pureza respectivamente mayor rendimento de alcohol en las fermentaciones alcoholocas de aquellos procedimientos en que se utiliza la malta Procedeu pentru obţinerea unui grad mai mare de puritate respectiv a unui mai mare procent de alcool în fermentaţiile alcoolice în cadrul procedeelor ce utilizează malţul. Somlo, Carl J. Timişoara 17.02.1906
48467 Una caja de engrase para carruajes de ferrocarril Cutie de lubrificare pentru vagoanele de cale ferată. Cosmovici, G. C. Bucureşti 16.07.1910
41840 Un nuevo ferrocarril monorrrail equilibrado Nouă cale ferată monorai echilibrată Constantinescu, Gogu Bucureşti 23.10.1907
43310 Un procedimiento de refinacion del petroleo bruto, de sus derivados y de su destilacion. Un procedeu de rafinare a petrolului brut, a derivatelor sale şi de distilare a lor Edeleanu, Lazăr Ploieşti 22.05.1908
40413 Una arma de fuego de gran alcance Armă de foc cu bătaie mare Rogozea, Sava Piteşti 02.04.1907
45433 Un procedimiento mecanico para revestir paredes y tabiques. Procedeu mecanic de îmbrăcare a pereţilor şi pereţilor despărţitori Vass, Josef von Târgu Mureş 04.05.1909
45736 Una rueda elastica Roată elastică Gross, Alexander Oradea 18.06.1909
50138 Un recipiente colector aplicable a los peines. Recipient colector aplicabil la perii Alexandrescu, Mihail Bucureşti 22.03.1911
43731 Un aparato para fabricar helados, combinado con una instalatcion regrigerante. Aparat pentru fabricarea îngheţatei combinat cu o instalaţie frigorifică Soos, Karl Maros-Vaserhely

Tg Mureț

06.02.1911
53047 Mejoras en los generatores de vapores. Perfecţionarea generatoarelor de aburi Constantinecu, Gogu Bucureşti 09.05.1912
53019 Perfeccionamentos en carburadores para motores de combustion interna. Perfecţionarea carburatoarelor motoarelor cu combustie internă. Constantinecu, Gogu Bucureşti 06.05.1912
53025 Mejoras en los carburadores para maquinas de combustion interna. Perfecţionarea carburatoarelor pentru maşini cu combustie internă. Constantinecu, Gogu Bucureşti 04.05.1912
53026 Carburador perfeccunado. Carburator perfecţionat Constantinecu, Gogu Bucureşti 06.05.1912
52033 Un procedimiento e instalation mecanica para el implementio no interrumpido de mezclas poco fluidas de sustancias de de naturaleza diferente, o para el revoque y el establecimiento de muros por medio de mortero o de sustancias capaces de formar mortero. Procedeu şi instalaţie mecanică pentru implementarea neîntreruptă a amestecurilor puţin fluide formate din substanţe de natură diferită sau pentru retencuirea şi refacerea pereţilor cu ajutorul mortarului sau al substanţelor capabile de a forma mortar. Vass, Josef von Târgu Mureş 02.01.1912
52102 Un aparato porta-corbata. Un aparat port-cravată Grunberg, Arom Leibu Bucureşti 12.01.1912
52125 Un proyectil iluminator y explosivo con el canon correspondiente para su lanzamiento Proiectil luminos şi exploziv cu instalaţia de lansare corespunzătoare Rogozea, Sava Piteşti 17.01.1912
57369 Un ventana corrediza. Fereastră glisantă. Czeiler, Ştefan (junior) Arad 27.01.1914
55563 Un procedimento con los dispositivos correspondientes para la explotacion economica de fuerza motrix Procedeu şi dispozitiv corespunzător pentru exploatarea economică a forţei motrice Sandberg, Markus Suceava 12.05.1913
57445 Una caldera o aparato para destilar el petroleo y otras hidrocarburos liquidos, caldera cuyo fogon o fogones estan calendatos por corrientes electricas o resistencias electricas, mientras que los hidrocarburos o petroleo son obligados de …. Cazan şi aparat pentru distilarea petrolului şi a altor hidrocarburi lichide, cayan pentru care focarul sau focarele sunt încălzite cu curent electric sau rezistenţe electrice în timp ce hidrocarburile sunt obligate să ….. Delort, Tacite Băicoi 07.02.1914
58318 Una vaina para sables, espadas y sus analogos. Teacă pentru săbii, spade sau analoagele acestora. Pap, Luis / Trattner, Jacques Arad 26.05.1914
58340 Mejoras introducidas en los aeroplanos y aparatos analogos Îmbunătăţiri aduse avioanelor şi altor aparate analoage. Vericeano, Emilie Bucureşti 27.05.1914
60284 Un disposicion automatica de retencion para frenos de ferrocarril Sistem automat de blocare a frânelor utilizate la căile ferate Bora, Elemer Gurahonţ 12.05.1915
56346 Un producto industrial consitente en una leche artificial, con el procedimiento y dispositivo correspondientes para su fabricacion. Un produs industrial constând într-un lapte artificial, procedeu şi instalaţie de producere a acestuia Rigler, Gustav von Cluj-Napoca 03.09.1913
57609 Un procedimiento de extraccion de fracciones ricas en cobre de los minerales cupriferos y de las gangas. Procedeu de extragere a fracţiunilor bogate în cupru din mineralele cuprifere sau gangă. Azurit, Vegyi ipar Reszvenytarsasag Cluj-Napoca 26.02.1914
53661 Medios referentes a la regulacion automatica para la admision de liquidos en carburadores y disposiciones semejantes. Mijloc de reglare automată a admisiei de lichide în carburatoare şi dispozitive similare Constantinescu, Gogu Bucureşti 10.08.1912
52987 Una caja para objectos menudos. Cutie pentru obiecte mărunte Panku, Vintilă / Alexandrescu, Mihail Bucuresti 07.05.1912
73775 Un grupo generator de corriente electrica Grup generator de curent electric Biro, Aloys Arad 21.05.1920
86785 Una disposicion de direccion para vehiculos automoviles, para fines de ensenanza. Dispozitiv de direcţie pentru automobile având un scop didactic Dimitriu, Joan Roman 21.09.1923

 

TABEL 3.. Lista cuprinzând numerele cererilor de brevet depuse în Spania de locuitori ai Ţărilor Române în perioada 1886 – 1923 ordonate după anul de depunere

5707 Flaischlen, G G Iaşi 15 02 1886
9257 Mersing, Augusto Galaţi 14 02 1889
14137 Babeş, Victor/ Babeş, Aurel Bucureşti 30 12 1892
14704 Chiricutia, Constantin Bârlad 15 06 1893
15859 Meray-Horvath, Charles Arad 21 05 1894
21457 Kraft, Charles/ Huber, Carl/ Exner, J  Joseph Bucuresti 13 09 1897
20507 Rogozea, Sava Pitesti 09 03 1897
22173 Meray-Horvat, Charles Arad 09 02 1898
23259 Seidner, Nicolas Savârşin 22 10 1898
31202 Vojtovits, Louis Braşov 16 02 1903
31698 Somlo, Carl J Timişoara 06 05 1903
32497 Muntean, Aurel de/ Birtler, samuel Orăştie 12 09 1903
36631 Medveczky, Segismond de Arad 14 08 1905
37493 Somlo, Carl J Timişoara 10 01 1906
37763 Somlo, Carl J Timişoara 17 02 1906
41840 Constantinescu, Gogu Bucureşti 23 10 1907
40413 Rogozea, Sava Piteşti 02 04 1907
43310 Edeleanu, Lazăr Ploieşti 22 05 1908
45433 Vass, Josef von Târgu Mureş 04 05 1909
45736 Gross, Alexander Oradea 18 06 1909
48467 Cosmovici, G  C Bucureşti 16 07 1910
43731 Soos, Karl Târgu Mureş 06 02 1911
50138 Alexandrescu, Mihail Bucureşti 22 03 1911
52102 Grunberg, Arom Leibu Bucureşti 12 01 1912
53025 Constantinecu, Gogu Bucureşti 04 05 1912
53026 Constantinecu, Gogu Bucureşti 06 05 1912
52987 Panku, Vintilă / Alexandrescu, Mihail Bucuresti 07 05 1912
52033 Vass, Josef von Târgu Mureş 02 01 1912
53047 Constantinecu, Gogu Bucureşti 09 05 1912
53019 Constantinecu, Gogu Bucureşti 06 05 1912
53661 Constantinescu, Gogu Bucureşti 10 08 1912
52125 Rogozea, Sava Piteşti 17 01 1912
55563 Sandberg, Markus Suceava 12 05 1913
56346 Rigler, Gustav von Cluj-Napoca 03 09 1913
57445 Delort, Tacite Băicoi 07 02 1914
58318 Pap, Luis / Trattner, Jacques Arad 26 05 1914
57369 Czeiler, Ştefan (junior) Arad 27 01 1914
57609 Azurit, Vegyi ipar Reszvenytarsasag Cluj-Napoca 26 02 1914
58340 Vericeano, Emilie Bucureşti 27 05 1914
60284 Bora, Elemer Gurahonţ 12 05 1915
73775 Biro, Aloys Arad 21 05 1920
86785 Dimitriu, Joan Roman 21 09 1923

 

La 21,03,1923 erau înregistrate la Oficiul Spaniol 86785 de brevete.

Parcurgând lista, atenția cititorului va fi sigur atrasă de cel puțin trei nume: nume: Gogu Constantinescu, Edeleanu Lazăr și Victor și Aurel Babeș.

Mă voi rezuma să scriu că cele 12 brevete ale lui Gogu Constantinescu, obținute în Spania, par a nu fi fost cunoscute exegeților lui: Fac această afirmație cu multă rezervă. În schimb, nu pot să nu reamintesc faptul că în Clasificarea Internațională a brevetelor există o clasă, una din cele cca. 70.000, care poartă numele Gogu Constantinescu. Din informațiile mele este singura clasă, F16H43/02, care poartă numele unui inventator.

Sava Rogozea

Examinând însă titlurile brevetelor, atenția mi-a fost atrasă de brevetul lui Sava Rogozea din Pitești– ”Un sistema perfeccionado de agujas de seguridad para las lineas de ferrocarriles” sau în traducerea în limba română, ”Sistem perfecţionat de macaze de securitate pentru calea ferată.”. Data cererii depuse la Oficiul Spaniol; 09.03.1897.

M-a intrigat titlul brevetului. O documentare superficială în ”Patrimoniul Feroviar din Romanița – https://patrimoniulferoviar.ro/,”mi-a ațâțat curiozitatea.  O brevetare în străinătate era costisitoare și atunci și presupunea formalități destul de complicate. Ori, de obicei, o brevetare are, sau se presupune a avea,  un obiectiv economic.

Am revenit la Google și am continuat căutarea pentru Sava Rogozea, Spre plăcuta mea surprindere am găsit în ”Mari inventatori români în domeniul feroviar” următoarele;

”Ca si in multe alte domenii, aviație, fizica, chimie, telecomunicații, constructii, etc, si in cel feroviar, România a avut inventatori, de renume mondial. In fruntea lor se impune Anghel Saligny (la muzeul CFR exista un colt memorial”, unde se afla biroul sau de lucru), care a realizat: podul de la Cernavoda, folosit si azi, silozurile din beton- armat, din porturile Braila si Galati, a proiectat si construit numeroase sosele si cai ferate (dintre care amintim: Targu Ocna- Adjud, Barlad- Vaslui, etc), a realizat portul modern Constanta, etc. De asemenea, amintim si de: I. G. Duca (inginer, proiectant de sosele si cai ferate), Teodor Dragu (inginer; in 1887 inventeaza primul injector rational”, pentru incalzirea cazanelor locomotivelor cu combustibil lichid-pacura), George Cosmovici (inginer; inventeaza cutia de ungere, in 1906, si pulverizatorul; ambele inventii se afla expuse la muzeul CFR), Sava Rogozea (inventeaza macazul nederaiabil ), Tache Brumarescu (inventeaza un sistem originar, de cuplare automata a vagoanelor), Elie Radu (inginer; 1853-10 octombrie 1931; studiaza, proiecteaza si construieste, el singur, 475 km de cale ferata, studiaza si proiecteaza 175 km, construiti de alti ingineri, participa la constructia unor linii importante, cum ar fi: Pitesti- Curtea de Arges, Targu Ocna- Palanca, Bacau- Piatra Neamt, Barlad Galati, cu marele tunel de la Beresti, introduce sina de tip „greu”- 40-46 kg/ml, introduce,,stilul romanesc”, la constructia garilor de pe linia Targu Ocna- Palanca, cum ar fi mica si cocheta gara Brusturoasa, etc), inginerul Mihail Ramniceanu (realizeaza linia de pe valea Oltului

Neputând breveta în România, domnul Rogozea a brevetat în Spania. Devenit și mai curios am încercat să urmăresc posibila evoluție a invenției recurgând la baza de date menționată mai sus – ESPACENET. Am obținut o listă cu 32 de cereri de brevet depuse de domnul Rogozea în diferite țări.

O parte din aceste brevete se referă la cel în discuție. Rogozea va breveta în:

Nr. crt.  Țara Data Alte informații din brevet
1 Spania 08/08/97 Sistem perfecţionat de macaze de securitate pentru calea ferată.

Trăiește la Pitești, România

2 Danemarka 5 Martie 1897 brevet obținut în 26 Martie 1898, Clasa brevetului – 20 = Operare feroviară, dispozitive de comutare a căii…

Locuiește în Pitești, România

3 Elveția 12 Maetie1897 Locuiește în Pitești,România
4 Elveția 4 Aprilie 1900 LOcuiește în Pitești, România
5 Marea Britanie 1 Decembrie 1901 Date of Application, ‘1 Dec., 1901

Complete Specifioation Left. 73th Mar., 1902-Accepted, 181 May. 1902

PROVISIONAL SPECIFICATION.

„Improvements in Safety Deviees. for Railway Points or Sw’itches.”

l,. SAVA ROGOZEA, of Pitesti in the Kingdom. of Roumania, Technical Engineer,

do hel!e·by declare the nature of this invention ta bo as follows;-

6 Franța 1-august -1902 Brevet de quinze ans demandé le ,.:l août :l902 par M. ROGOZEA (Sava). pour dispositifs

de sécurité applicahles à tout endroit de la voie pour éviter les collisions de trains.

(Délivré le 25 novmnbl’e 1902; publié le 18 ITlars 1903.)

7 Franța 21/08/02 Brevet adițional – VEZI MAI SUS

DEUXIÈlIfE ADDITION, en date du 6 décembre 1902, au Brevet prt’s le 2 1 août 1902 parmM. ROGOZEA (Sava) , pour dispositifs de sécu~ité applicables à tout endroit de la voie

pour éviter les collisionsde trains. (Délivrée le 17 mars 1g03; publiée le 19 juin 1903.).

8 Danemarka 22 Noiembrie 1902 enția se referă tot la siguranța traficului feroviară etc

Locuiește la Paris.

9 ELVETIA 9 August 1905 ora 10 și 15 Invenția se referă tot la siguranța traficului ferobiar: Installation pour prévenir des collisions de trains de chemins de fer. Locuiește la Paris, Franța
10 FRanța 2 Martie 1906 Installation pour prévenir les collisions de trains de chemins de fer.

MM. JEAN-CONSTANTIN MAÏCAN et SAY! ROGOZEA résidant en France.

Dem.andé le 1.er septem.bre 1.905.

Délivré le 2 mars 1906. -.- Publié le 26 aVl’il 1906

11 FRANȚA 21 NOiembrie 1919 ora 15 46 Système d’appareils de sécurité pour chemins de fer.

~BI. ALBEII’l’ DE M·\RCHENA et SAlA HOGOZEA résidant en France (Seine).

De~andé le 21 novembre 1919, à.·15h 46=, à Paris.

Délivré le ~~9 mai 19~o. -_. Publié le ·~3 ao(‘!t 1!:):20.

(Demande de brel’et déposée en Belgique le 3 septemlJl’e 19 i 8. – Déclaration des (hipos’lUts.:J

Rogozea a depus primul brevet în Spania în 1897 când locuia în România. la Pitești.

Ulterior a depus cereri pentru breve  în țări care aveau deja o infrastructură feroviară dezvoltată pentru acele vremi.  Faptul că a revenit relativ frecvent asupra problemei securității traficului feroviar, până în 1919, ne determină să credem că această problemă era, cu adevărat importantă la acea vreme. Această observație ar putea constitui subiectul unui alt studiu.

Parcurgându tabelul constatăm faptul că Rogozea a părăsit România în jurul anilor 1901 – 1902.

Din datele furnizate de ESPACENET aflăm și alte informații indirect legate de invenția lui Rogozea:  existența în diferitele oficii a unor sisteme de clasificare a domeniilor tehnice, modificările survenite în titulaturii unor Oficii,  și altele asemenea.

În fine, cred că pentru cineva de specialitate ar fi interesant de urmări textul complet al cererilor, ceea ce probabil ar permite mai buna înțelegere a contribuiților lui Rogozea la domeniul siguranței transportului feroviar. Descărcarea brevetului în format pdf este gratuită. Nu am încercat să determin existența altor brevete în domeniul securității transportului feroviar  din aceea perioadă.

Numărul impresionant de brevetări în alte țări, sugerează ideea că brevetul ar fi avut un real succes economic. Din păcate, datele din Gazeta Oficială a Elveției dar și a Franței arată că brevetatul a fost decăzut din drepturi la cca 1 an și la 2 ani de la publicarea brevetului. Cu alte cuvinte brevetatul nu a reușit să pună pe piață invenția sa.

Cum brevetele lui Rogozea, vizau diferite state, potrivit principilor generale ale legislației în domeniu protecție proprietăți industriale, solicitantul de drepturi trebuia să fie reprezentat în fața oficiilor naționale  altele decât statul de rezidență, de un consilier de proprietate industrială acreditat în acele State.

De exemplu:

  • în Marea Britanie Rogozea a fost reprezentat de – ”WHEATLEY & MACKENZIE”
  • în Statele Unite de : S. Parette ți Gregory PHELAN
  • în Elveția de J. BAUR din Berna
  • în Danemarca de: Vertreter: Blum & Co
  • În Franța – Ch Baudey

M- a interesat și un alt aspect.

La 1474 în Republica Veneția  a fost promulgată legea  cunoscut în istorie ca parte venețiană. Era prima lege în domeniul protecției invențiilor prin brevet.
Dincolo de caracterul mercantil al legii, trebuie reținut faptul că legea formula câteva criterii de brevetabilitate a unei invenții, valabile și astăzi. Unul din aceste criterii spunea că invenția trebuie să fie nouă și necunoscută pe teritoriul Republicii Veneția. Cu alte cuvinte inventatorul trebuia să fie sigur că nu încalcă drepturile anterioare ale unui alt inventator. Descrierea invenției trebuia să fie depusă la autoritățile acreditate permițând astfel accesul la informații pentru alți inventatori.
Se deschidea drumul către organizarea brevetotecilor naționale create pe hârtie.

Mai târziu,  inventatorii erau îndemnați să citeze sursele de informare anterioare folosite și legate de invenția lor. Dacă nu făceau ei de exact acest lucru atunci verificarea anteriorității cererii era făcută examinatorul acesteia în măsura existenței procedurilor de examinare adecvate . Uneori, identificarea unor brevete anterioare similare cererii, conduceau la respingerea cererii depuse.
Dincolo de proceduri, aceste citări au avut și au, în opinia mea, și avantajul identificării impactului invenției date asupra evoluțiilor viitoare din domeniul tehnic de care aparține invenția.

Revenind la brevetele lui Rogozea constatăm că nicio cerere de brevet din cele legate de siguranța traficului  feroviar, nu citează brevet, articol sau o publicație anterioară. Nu am găsit brevete ulterioare care să citeze invențiile în domeniul siguranței traficului feroviar  brevetate de Rogozea. Se pare că invențiile lui nu au influențat dezvoltarea acestui domeniu.

Lucrurile se schimbă complet dacă ne uităm la brevetele lui  Rogozea legate de artilerie.
Revenind la lista brevetelor lui Rogozea, constatăm cu ușurință reorinetarea sa, în perioada 1912 – 1919, spre problemele  artileriei.

Imaginea pe care o obținem este substanțial diferită și m-am oprit numai la brevetului  intitulat  Torpedo-shooting device – dispozitiv de lansare a torpilelor.

Cererea de brevet este depusă în Statele Unite la 1 iulie 1816 iar brevetul este înregistrat la data de 13 aprilie 1920.

Brevetul lui Rogozea a expirat 13 aprilie 1937 cu mențiunea – înainte de termen rămânând în vigoare 17 ani de la publicare.

Brevetul a fost citat de 8 ori în brevetele ulterioare ale altor inventatori. astfel

1944-04- Olsen Charles Robert, Grenade launching tube and auxiliary cartridge therefor

1941-11-01- Mccullough Tool Company, Well casing perforating gun and cartridge 945-09-Ross Josiah – Grenade mortar and adapte

1942-05-1Us Sec War- Flying target unit

1954-09- Diving Corp – Power spear

1957-05-23 – Jr Joseph J Jaglowski – Explosive release actuator

1952-08- Charles A Johnstone – Apparatus for and method of varying initial velocity of hedgehog projector charges

1956-05-09 – Army Usa – Mortar and ammunition

De remarcat că unele brevete aparțin armatei SUA.

Data ultimei citări este anul 1956., cu alte cuvinte, soluția tehnică din 1916 a lui Rogozea va influența, o perioadă de 40 de ani, unele invenții ulterioare.

În descrierea invenției sale, Rogozea nu citează nici un brevet sau lucrare anterioară pe care să o fi consultat.

Absența unui dosar al invențiilor nu ne permite cunoașterea aspectelor legate de aplicarea invențiilor. Desigur, cu datele existente ne putem adresa Oficiului pentru alte informații.

Concluzie

Mă voi opri aici.  Am încercat să atrag atenția asupra potențialului de informații oferit de literatura de brevet și modul în care bazele de brevete pot facilita munca creatorilor din domeniul tehnic, a istoricului orientat spre lumea științei și tehnicii dar  și formarea tehnică în licee și facultăți.

În  acest studiu m-am concentrat pe prezentarea, foarte generală, a  bazei de date ESPACENET.

Nu este singură sursă de   informații din literatura de brevet, construită la la scară internațională prin colaborare internațională.

Astfel, Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale – OMPI (WIPO) a dezvoltat sistemul de documentare din literatura de brevet PATSOFT. Acest sistem, cooperează cu ESPACENET și alte sisteme din domeniu.

Există și  alte sisteme de documentare informatică, accesibile publicului în mod gratuit  și orientate spre documentarea din literatura de brevet.

Astfel de  sistemele de documentare publice sunt cele elaborate și administrate de Oficiile naționale. Numeroase Oficii au pus în acces public buletinele lor de proprietate industrială unele mergând până la primele numere publicate.

Oficiul de proprietate intelectuală al Uniunii Europene – EUIPO a dezvoltat și el un sistem de documentare din domeniul mărcilor și desenelor și modelelor industriale, permițând o documentare complexă pentru cel interesați.

Pe de altă parte statisticile bazate pe literatura de brevet au intrat de mulți ani de zile în preocupările OECD. Acesta oferă, de câțiva ani, posibilitatea efectuării  unor analize statistice care permit o destul de bună evaluare a stadiului dezvoltărilor științifice și tehnice în diferite state ale lumii.

Toate aceste sisteme de informare aflate în spațiul public permit complexe analize atâta le istoriei unor domenii tehnice văzute prin literatura de brevet cât și predicția dezvoltărilor viitoare ale diferitelor domenii tehnice astăzi aflate în stadion incipient.

Desigur, aceste predicții trebuiesc luate cu grijă, deoarece literatura de brevet este numai una dintre sursele de documentare asupra tendințelor evoluțiilor din domeniul Științei și tehnicii.

Follow Bogdan Boreschievici:
Ultimele articole de la

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *