Cristian, Alexandru (2023), Poziția statelor emergente în raport cu politica externă şi de securitate comună a Uniunii Europene, Cunoașterea Științifică, 2:2, 48-56, https://www.cunoasterea.ro/pozitia-statelor-emergente-in-raport-cu-politica-externa-si-de-securitate-comuna-a-uniunii-europene/
The position of the emerging states in relation to the common foreign and security policy of the European Union
Abstract
The international system is characterized by dynamism, novelty and phenomena that follow each other very fast. The phenomenon of globalization is the main phenomenon of today’s world. Paul Virilio said that the end of geography is due to globalization. A global village will not need maps and physical delimitations. Security is a dynamic and active domain due to the heterocrity of the international security environment. An environment that captures, amazes through each strategic movement, geopolitical mutations often difficult to plan.
Keywords: emerging states, foreign policy, security policy, European Union
Rezumat
Sistemul internaţional este caracterizat de dinamism, noutate şi fenomene ce se succed cu o repeziciune foarte mare. Fenomenul globalizării este principalul fenomen al lumii de astăzi. Paul Virilio spunea că sfârşitul geografiei este datorat globalizării. Un sat global nu va avea nevoie de hărţi şi delimitări fizice. Securitatea este un domeniu dinamic şi activ datorat heteroclităţii mediului internaţional de securitate. Un mediu care surprinde, uimeşte prin fiecare mişcare strategică, mutaţii geopolitice de multe ori greu de preconizat.
Cuvinte cheie: state emergente, politica externă, politica de securitate, Uniunea Europeană
CUNOAȘTEREA ȘTIINȚIFICĂ, Volumul 2, Numărul 2, Iunie 2023, pp. 48-56
ISSN 2821 – 8086, ISSN – L 2821 – 8086, DOI: 10.58679/CS91286
URL: https://www.cunoasterea.ro/pozitia-statelor-emergente-in-raport-cu-politica-externa-si-de-securitate-comuna-a-uniunii-europene/
© 2023 Alexandru Cristian. Responsabilitatea conținutului, interpretărilor și opiniilor exprimate revine exclusiv autorilor.
Poziţia statelor emergente în raport cu politica externă şi de securitate comună a Uniunii Europene
Dr. Alexandru Cristian
alexandrucristian87@yahoo.com
Sistemul internaţional este caracterizat de dinamism, noutate şi fenomene ce se succed cu o repeziciune foarte mare. Fenomenul globalizării este principalul fenomen al lumii de astăzi. Paul Virilio spunea că sfârşitul geografiei este datorat globalizării. Un sat global nu va avea nevoie de hărţi şi delimitări fizice.
Securitatea este un domeniu dinamic şi activ datorat heteroclităţii mediului internaţional de securitate. Un mediu care surprinde, uimeşte prin fiecare mişcare strategică, mutaţii geopolitice de multe ori greu de preconizat.
Cei mai mulţi analişti consideră că declinul puterii americane a început după data de 11 septembrie 2001. În anul 2001, Jim O’ Neill de la Goldman Sachs a folosit pentru prima dată acronimul BRICs. Trebuie să specificăm că vom folosi litera ce descrie Africa de Sud micşorată pentru a evidenţia diferenţa şi raportul de putere dintre statele ce formează acest grup emergent. Un acronim ce reprezintă noile puteri care vor prelua treptat dar sigur hegemonia unilaterală a SUA; vor dobândi în primul rând o hegemonie economică, după aceea una politică şi geostrategică.
Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud sunt ţări cu o rată de creştere impresionantă. Emergenţa lor economică este contrastată de subdezvoltarea socio-economică. Teoria emergenţei susţine dobândirea unui atribut specific unui stat în sistemul relaţiilor internaţionale. Emergenţa se referă la dobândirea unei calităţi, de multe ori pozitivă, a unui stat. Spre exemplu, o rată mare de creştere economică, o dezvoltare a economiei, o dezvoltare puternică a unui sector al economiei.
Toate aceste puteri au fost definite de Parag Khanna drept lumea a doua – puteri intermediare care doresc să acceadă la statutul de mare putere. Puteri aflate în semi-periferie care se apropie vertiginos de centrul puterii mondiale. La începutul secolului XXI, conceptul de putere şi emergenţă se referă la un grup de state emergente, dar şi la actualitatea puterii americane. În opinia noastră, nu există un declin al puterii americane, ci o stagnare care este receptată ca un declin datorată apariţiei unor noi puteri în scena internaţională.
BRICs este o organizaţie internaţională şi un forum de state. Jim O’Neill a denumit acest grup de state o platformă de schimburi internaţionale. Deşi forumul de state este instituţionalizat, UE şi alte grupuri de state nu percep BRICs ca pe un tot unitar, ci mai degrabă ca pe o unitate conceptuală. Scopul BRICs este instaurarea unei noi arhitecturii financiare globale, statele membre sunt nemulţumite de poziţia pe care o au în lumea internaţională dar şi în instituţiile financiare şi economice de guvernanţă la nivel mondial.
Brazilia este o putere dinamică şi emergentă, cu probleme sociale foarte mari sărăcie, inechitate, şomaj. Rusia este o putere în declin demografic şi în stagnare a evoluţiei economice. India este cea mai mare democraţie din lume şi este un stat al paradoxului, statul BRICs cu cel mai dezvoltat sector terţiar şi cu cel mai mare număr de analfabeţi. China este locomotiva economică şi politică a BRICs, un stat cu o ascensiune lentă dar sigură. Africa de Sud este o putere dinamică, un stat care urmăreşte dezvoltarea economică şi emergenţa pieţelor africane.
Uniunea Europeană se află la un punct de cotitură. Deşi greu încercată de criza economico-financiară şi de ascensiunea unor partide politice extremiste, crezul UE rămâne neclintit şi pregătit pentru a înfrunta orice vicisitudine istorică. Cooperarea dintre statele BRICs şi UE este una bilaterală realizată prin parteneriate strategice. Rusia şi UE traversează o dilemă geopolitică şi geostrategică denumită Ucraina. Sfârşitul acestei confruntări ne va contura viitorul Rusiei şi al UE, un viitor separat sau un viitor de cooperare şi colaborare, poate chiar o lărgire a UE către Extremul Orient. Ştim că geopolitica, ca şi istoria, au o doză de hazard şi de incognoscibil.
Puterile emergente în lumea internaţională la începutul secolului XXI
Sfârşitul secolului XX a fost o perioadă în care istoria părea să se oprească, ideea lui Fukuyama câştigase. Dar istoria ne arată în ce mod ne putem înşela aşa că teoria ce se opunea, o teorie în aparenţă belicoasă şi greu de acceptat în euforia acelor ani, a avut de câştig. Conflictul civilizaţional a provocat mutaţii semnificative la nivelul arhitecturii globale de securitate. După aceste evenimente, supremaţia modelului occidental a fost pusă în discuţie. Dezbaterea ştiinţifică şi academică este efervescentă şi produce teorii ce anunţă înlocuirea paradigmei civilizaţionale a Vestului cu cea a Restului, parafrazând ideea istoricului Niall Ferguson.
Emergenţă şi dezvoltare- o analiză conceptuală
Lumea actuală este împărţită între state ce au puterea de a influenţa lumea internaţională şi de a aduce adnotări arhitecturii de securitate şi state care nu pot face acest lucru. Este o lume a marilor puteri, unde repartiţia, ierarhia sau echilibrul sunt într-o continuă mişcare, spune profesorul Teodor Frunzeti. Economia este baza dezvoltării unei societăţi, dar şi a unei naţiuni. Cu o economie puternică poţi câştiga războaie şi prestigiu, cu o economie slab dezvoltată te poţi aştepta la fenomene precum pierderea independenţei economice şi politice sau a fragilizării capacităţii de a lua decizii la nivel global. Scena sistemului internaţional este un loc unde cea mai mare bătălie este cea pentru afirmare, este scena bătăliei istoriei înţeleasă în sens hegelian.
Creşterea economică a unei ţări este o mărire a capacităţii de a furniza în măsură tot mai mare diferite bunuri economice, tehnologii înaintate şi adaptări instituţionale spune economistul Simon Kuznets[1]. O altă definire a creşterii economice este creşterea venitului ca medie pe locuitori.
Marele economist al teoriilor dezvoltării François Perroux spunea că fenomenul creşterii economice este sporirea dimensiunilor economiei naţionale exprimată în totalul bunurilor şi serviciilor obţinute în decursul unei perioade[2].
O definiţie generală a creşterii economice poate fi procesul de sporire a dimensiunilor rezultatelor economice prin combinarea şi folosirea factorilor de producţie şi reliefarea acestora prin indicatori macroeconomici (PIB, VNB).
Creşterea economică zero a apărut în anii 1970 şi a fost un concept lansat de Clubul de la Roma. O astfel de creştere înseamnă raţionalizarea creşterii economice datorată probabilităţii epuizării resurselor naturale şi a deteriorării mediului înconjurător[3]. Acest concept a fost prezentat, în anul 1972, în celebrul raport „Limitele creşterii”. Limitarea creşterii este posibilă datorită raportului direct proporţional dintre creşterea economică şi populaţie în acelaşi timp. De asemenea creşterea economică poate fi şi negativă, se întâmplă acest lucru când rezultatele macroeconomice au o tendinţă de scădere.
Între creştere şi dezvoltare economică sunt diferenţe majore. Creşterea economică este o sporire a dimensiunilor economice. Dezvoltarea economică este o modificare structural calitativă în economia naţională dar şi în calitatea vieţii oamenilor[4]. Un al treilea proces apărut recent în economia mondială este emergenţa economică. Acest proces se referă la dobândirea unei calităţi a unui stat aflat în creştere economică, este un melanj între dezvoltare şi creştere economică.
Emergenţă şi subdezvoltare economică
Odată cu noile transformări ale capitalismului la nivel global, statele hegemonice din punct de vedere economic au încetinit dezvoltarea şi au transferat resursele dezvoltării unor state aflate în linia a doua a dezvoltării, statele emergente. Spontaneitatea şi noutatea sunt caracteristicile lumii internaţionale după implozia URSS şi căderea Cortinei de Fier. Noutatea este apariţia unor noi state suverane, iar spontaneitatea este subliniată prin noile provocări ale relaţiilor internaţionale, de exemplu ameninţările asimetrice. Noutatea economiilor emergente constă în faptul că au schimbat modelul de producţie şi consum, ţările emergente şi-au crescut rolul în politica globală, mărindu-şi astfel şi importanţa geopolitică[5]. Astfel teoria evoluţiei emergente se referă la apariţia unor noi state cu noi atribuţii în scena globală.
Dacă dezvoltarea este un fenomen calitativ de transformare socială (educaţie, sănătate, drepturi şi libertăţi, cultură) subdezvoltarea este o frână în calea acestor metamorfoze. Statele subdezvoltate sunt state care nu au parcurs etapele istoriei economice după Revoluţia Industrială din secolul al XVII-lea[6]. Statele sub-dezvoltate sunt nu numai sub-industrializate; în astfel de state, nevoile esenţiale ale oamenilor nu sunt acoperite. Statele subdezvoltate au patru mari caracteristici. Prima caracteristică este sărăcia în masă, a doua caracteristică este prezenţa unei mari inegalităţi în interiorul ţărilor dar şi între ţări, a treia caracteristică este excluderea ţării de la progresul ştiinţific şi tehnologic al lumii şi ultima caracteristică este insecuritatea în care trăieşte întreaga populaţie[7].
Noile state emergente la nivel global sunt ţările denumite BRICs, grupul de state numit Next Eleven, statele-punte: Mexic, Indonezia şi Turcia. Principalele caracteristici ale acestor state sunt: structură economică şi socială ce reprezintă un obstacol în calea dezvoltării (economie agrară, stat slab, structură socială inegală), dezmembrarea propriilor economii, industrializarea slabă, dezvoltarea socio-culturală slabă[8]. Istoria ne arată că termenul de emergenţă este o invenţie a finanţiştilor, dar şi a economiştilor la nivel global, statele emergente sunt ţări semi-industrializate, semiperiferice, susţine Jérome Sgard[9].
Economiile emergente îşi au rădăcinile în criza din anii 1980, iar din anul 1985, odată cu dereglementarea, deschiderea comercială, liberalizarea sistemului bancar şi flexibilitatea laborală, noile state au devenit puteri economice emergente[10]. Ţările în curs de dezvoltare sunt ţări intermediare din punct de vedere economic, puteri medii, în aceste ţări trăiesc 5 miliarde de oameni, o uriaşă presiune demografică asupra dezvoltării. Ţările emergente au ca şi principală caracteristică o creştere economică rapidă ce nu se reflectă în nivelul de trai al oamenilor[11]. Mulţi ani s-a considerat că procesul colonizării a fost un obstacol în calea dezvoltării. Exemplele care pot schimba această concepţie sunt Canada, Australia şi, nu în ultimul rând, SUA. Dezvoltarea este un proces complex ce cuprinde pe lângă factori socio-culturali şi elemente de psihologie naţională şi caracteristici primordiale ale popoarelor. Nu trebuie să ignorăm şi elementul religios în dezvoltarea unei naţiuni, concepţie admirabil descrisă de Max Weber.
Expresia „ţări subdezvoltate” a fost folosită prima oară în anul 1949 de către preşedinte american Harry S. Truman şi a fost ideea pe care s-a sprijinit doctrina îndiguirii (containment)[12].
Pentru a măsura dezvoltarea unei ţări ai nevoie de patru criterii generale, conforme Programului de Dezvoltare al Naţiunilor Unite. Primul criteriu este productivitatea care permite un proces de acumulare al capitalului, al doilea – justiţia socială şi anume împărţirea echitabilă a bunăstării, al treilea – durabilitatea dezvoltării şi a resurselor acesteia şi ultimul criteriu este că dezvoltarea trebuie realizată de populaţia însăşi a unui stat, aceasta nu trebuie realizată cu sprijin exterior[13].
Lumea modernă înţelege prin dezvoltare o capacitate a statelor şi a popoarelor de a putea fi reprezentate la nivel global prin valori, idei şi modelul pe care îl promovează. Sistemul internaţional a împărţit harta în mai mulţi centri în funcţie de nivelul dezvoltării, lumea întâi, lumea a doua, lume a treia şi lumea a patra. Lumea întâi este a statelor dezvoltate, lumea a doua – a statelor în curs de dezvoltare sau statelor emergente, lume a treia – a statelor slab dezvoltate, lumea a patra este a popoarelor fără stat.
Pentru a considera un stat dezvoltat, acesta are de îndeplinit trei condiţii. Prima condiţie este ca poporul să trăiască mult şi sănătos, a doua – ca poporul să fie instruit, iar a treia – ca accesul la resurse să fie egal împărţit şi să provoace o existenţă convenabilă[14].
Cea mai corespunzătoare teorie a subdezvoltării unor state este cea promovată de Arthur Lewis, teoria dualismului economic. Dualismul economic presupune existenţa unui sector modern, capitalist ce stimulează acumularea de capital în paralel cu existenţa unui sector tradiţional, precapitalist, de subzistenţă ce îngreunează sectorul modern prin monopolizarea mâinii de lucru disponibile, împiedicarea sectorului modern de a se dezvolta şi apariţia unui surplus agricol nejustificat[15].
Statele emergente BRICs sunt state cu o economie în expansiune, cu rate de creştere economică uluitoare de peste 7%, dar sunt ţări subdezvoltate datorită acestui dualism economic. India are o industrie de IT uriaşă şi este una dintre cele mai sărace ţări din lume, China este un gigant economic ce ne prezintă în interiorul său istoria economiei de la tradiţional la modern, Rusia este un gigant al hidrocarburilor cu o infrastructură inadecvată, Brazilia este o putere economică cu o criminalitate alarmantă iar în Africa de Sud avansul tehnologic şi prezenţa rudimentarismului economic este o normalitate. Emergenţa şi creşterea economică nu este acelaşi lucru cu dezvoltarea, o ţară puternică are şi o societate puternică, iar un om puternic este un om plin de speranţe, dar şi de vise împlinite. Pentru mulţi locuitori ai Chinei sau Indiei, creşterea economică le-a ruinat toate aspiraţiile văzând cum alţii se îmbogăţesc şi ei nu pot să participe la această şansă. O ţară cu o armată puternică, cu o economie cu un volum mare de tranzacţii, dar cu o populaţie sărăcită şi îngenuncheată, nu este şi nu va fi niciodată o mare putere, poate şi pentru că acel popor nu doreşte acest lucru[16].
Dezvoltarea durabilă – o soluţie pentru viitorul dezvoltării
Pentru a defini dezvoltarea durabilă trebuie să subliniem ideea lui Edmund Burke despre viitor, ca despre un pact între generaţii. Viitorul unui popor nu trebuie pus în pericol de nesăbuinţa oamenilor din prezent. Dezvoltarea durabilă este un proces ce stimulează dezvoltarea economică prin îndeplinirea cerinţelor prezente de consum care nu compromit sau prejudiciază resursele generaţiilor viitoare[17].
Conferinţa de la Rio de Janeiro din anul 1992 a definit dezvoltarea durabilă, a determinat condiţiile de realizare a acestui tip de dezvoltare, a cuantificat dezvoltarea durabilă cu ajutorul unor indicatori şi a sprijinit implementarea acesteia[18]. Pentru îndeplinirea dezvoltării durabile avem nevoie de câteva soluţii minime. O primă soluţie este redimensionarea creşterii economice prin stimularea unor laturi calitative şi nu cantitative. O a doua soluţie este eliminarea sărăciei în condiţiile satisfacerii nevoilor esenţiale. O altă propunere este aceea a unui control al creşterii populaţiei (un viitor malthusian al omenirii). Reorientarea tehnologică poate stimula apariţia unei dezvoltări durabile[19].
Un indicator privind dezvoltarea unui stat este Indicele Dezvoltării Umane, IDU. Acest indice raportează dezvoltarea unei societăţi la speranţa de viaţă, gradul de alfabetizare şi gradul de cuprindere în învăţământ[20]. Dezvoltarea durabilă este un concept complex, de certă orientare socialistă, care doreşte păstrarea caracteristicilor fiinţei umane în vârtejul dezvoltării capitaliste. În concepţia unor istorici şi filosofi, dezvoltarea capitalistă aneantizează fiinţa umană.
Eco-dezvoltarea este în strânsă corelaţie cu dezvoltarea economică, concepţia reconcilierii omului cu natura este fundamentul filosofic al dezvoltării durabile[21]. Bernard Comte definea dezvoltarea durabilă ca; respectul pentru mediul înconjurător, echitate socială şi rentabilitate economică[22]. Pentru a fi dezvoltat deplin trebuie să ai o economie solidă, un popor sănătos şi un mediu înconjurător nealterat de efectele negative ale dezvoltării economice.
Bibliografie
[1] Stelian Pânzaru, Alexandru Ștefan, Creşterea şi dezvoltarea economică în context european şi mondial, p.95, disponibil online la: http://www.managementgeneral.ro/pdf/2_2008_7.pdf, accesat la 6 noiembrie 2014.
[2] Idem.
[3] Ibidem, p.96.
[4] Ibidem, p.97.
[5] Alexandru Cristian, Între Elefant, Urs şi Dragon, Editura RAO, Bucureşti, 2014, p. 30
[6] Philippe Deubel, Analyse économique et historique des sociétés contemporaines, Person Education France, Paris, 2008, p. 465
[7] Ibidem, p.466
[8] Ibidem, p. 467
[9] Jérome Sgard, Qu’est-ce qu’une économie émergente, et est-ce encore dangereux?, disponibil online la: http://www.iddri.org/Evenements/Seminaires-reguliers/070314_sgard.pdf, accesat la 6 noiembrie 2014.
[10] Idem
[11] Yves Miezan Ezo, État des lieux de l’OpenSource dans les Pays en Voie de Développement, disponibil online la: http://www.cnll.fr/static/old/12-ll-et-developpement.pdf, accesat la 06 noiembrie 2014.
[12] Ibidem, p.465.
[13] Ibidem, p.464.
[14] Ibidem, p.470.
[15] Ibidem, p.476.
[16] Alexandru Cristian, op.cit., p. 48.
[17] Stelian Pânzaru, Alexandru Ştefan, op.cit., p.99.
[18] Ibidem, p.100.
[19] Ibidem, pp 101-102.
[20] Ibidem, p.102.
[21] Ibidem, p.103.
[22] Bernard Comte, Le concept de dévelopment, p. 4, disponibil online la: http://conte.u-bordeaux4.fr/Enseig/Lic-ecod/docs_pdf/LeConceptDeDeveloppement.pdf, accesat la 6 noiembrie 2014.
Lasă un răspuns